Greh je od Damira Urbana očekivati nešto obično.

Novih šest pesama na EP izdanju „Kundera“ dokazuje još jednom originalnost ovog umetnika.

Izdavač: Aquarius Records

Godina: 2012.

Tekstove svih pesama napisao je Damir Urban inspirisan knjigom „Besmrtnost“ češkog književnika Milana Kundere. Sve pesme snimljene su u improvizovanom studiju na Žumberačkoj gori. Svirali su uživo i, kako su izjavili, odrekli su se tehnike radi emocija, što se ne bi reklo s obzirom na sveukupan doživljaj nakon preslušavanja pesama. Produkcija je na zavidnom nivou.

Muziku u nekim pesmama potpisuje sam Urban, a u nekim zajedno sa pojedinim članovima četvorke koju čine: Sandi Bratonja, Marco Bradashcia, Saša Markovski i Luka Toman. Aranžmane svih šest pesama potpisuju zajednički Urban&4. Fotografije i idejno rešenje omota uradili su Damir Urban i njegova supruga, Milica Czerny Urban. Silvio Pasarić preselio je opremu i improvizovao studio i tako je kao snimatelj i koproducent učestvovao u rađanju ovog EP-a.

Nekako mi se ne porede ove nove pesme sa starim, ali nemoguće je ne primetiti da se razlikuju od ranijih ostvarenja. Nadovezuju se jedna na drugu u želji da se zaokruži priča o životu, promenama, smrtnosti i besmrtnosti, ljubavi, strahovima.

I nakon dvanaest dana izolacije evo šta smo dobili:

Naslovna pesma „Kundera (Atom)“ metaforična i pomalo monotona zbog ponavljanja stiha „jedan atom šaljem u tintu Kundere“, no baš te metafore su ono što karakteriše Urbana kao pesnika te mu se može oprostiti ovo ponavljanje jer uvodna pesma i ne bi trebalo da bude vrhunac jednog albuma. Dramski momenat tek će uslediti.

„Fasum aga (Ubrzanje)“ obiluje elektronskim zvukom kojeg ima dosta u ovim pesmama, ali ovde je baš izraženo i agresivno . Inspirisana pričom o čoveku koji je ubačen u dimnjak, pesma je vrlo neobična i teško razumljiva na prvo slušanje.

„Kasno je za ljubav (Ruske šume)“ je balada koja počinje zvukom klavijatura koji je protkan kroz celu pesmu vrlo diskretno. Vrlo melodična pesma, romantična i potpuno drugačija od prve dve.

„Ako se napijem do smrti (Mol)“ je poput optičke varke, nije ono što mislimo da jeste. Skriva jednu duboku poruku o istinskoj ljubavi koju su prikrili klavijaturama i koje, na momente, odvlače pažnju od teksta. Ovo je prava ljubavna pesma u Damirovom stilu. Početak podseća na neku uspavanku. Za ovu pesmu je snimljen i spot koji je objavljen nedavno.

„Otporan na život (Dječji glas)“ je definitivno meni najbolja pesma ovog EP izdanja i, po mom mišljenju, jedna od najboljih u karijeri Damira Urbana. Pesma koja me je ostavila bez teksta kad sam je prvi put čula i bila je na „ripitu“ narednih pola sata. Toliko šokantna na momente, skoro savršena. Glas distorziran, aranžman je vrhunski, elektronika joj daje posebnu draž. Iako sam više ljubitelj gitarskog zvuka, ova pesma mi je, šta više, najbolja koju sam čula u 2012. godini. I to je taj dramski momenat na koji sam mislila na početku priče. Ova pesma je vrhunac koji sam očekivala od prethodne pesme. Priznajem da sam bila razočarana što „Mol“ nema tu jačinu, ali ipak nalazi se na pravom mestu…početak kraja ove kratke Urbanove priče čiji se nastavak očekuje tokom jeseni, a do kraja godine bi trebalo da se pojavi kompletan album.

Stihovima „Napravi dobar balans rukama bojnih polja, majstore, opkoli me i zagrli, noćas glave mogu pasti…“ počinje poslednja pesma „Dajem vuka (Bach)“ i moram priznati da me ova pesma iz nepoznatog razloga rastuži svaki put kad je čujem. Možda je to zbog plačljivog Damirovog glasa u ovoj numeri ili zbog nekog tužnog prizvuka gitare. U svakom slučaju ovu pesmu bih izdvojila kao drugu po jačini na ovom EP izdanju.

Oceniti bilo čije ostvarenje uglavnom je nezahvalan posao. U ovom slučaju je još teže s obzirom da subjektivni osećaj nadvladava onaj objektivni jer je Urban jedan od umetnika koji ima svoju publiku i nije za široke narodne mase. Za ovaj EP dala bih ocenu 9 (devet) iz razloga što ostaje svoj i ne podleže komercijali radi brze zarade ili nekog drugog motiva izvođača koji prave jednokratne hitove i za opštu upotrebu. Svaka pesma ima svoju težinu, a zajedno čine celinu koju, kao takvu, i moramo posmatrati.

S nestrpljenjem očekujem nastavak ovog neobičnog poduhvata i još neki spot.

Spisak pesama:

1. „Kundera (Atom)“