I sa novinarski analitičke strane, impresionističko kolumnističke i pesničke –što da ne?- strane, ovo novo CD  izdanje MONOPOL I RIZIKO, grupe ZID MORTAL  (nalik LP, dizajnerskom rešenju, simpatičnoj ploči) je enormno profesionalno izdanje, gotovo monumentalno CD otkriće, u svakom mogućem smislu i u svoj svojoj kompleksnosti te mu nije lako prići u 02 h iza ponoći i 22 minuta jednog jesenjeg ponedeljka na utorak. Ali, prija, mora se priznati, i spavanju, ne da se davati!

Ukoliko mi dopustite u samom startu, lični favorit ovog CD-a, mojoj malenkosti u svih mojih grandioznih 110 kilograma, jeste deveta narezana numera na ovoj kompaktnoj disketi, dijamant – OVO JE MOJ GRAD – i nedugo zatim, za njom, završna, finalna i krucijalna VOLJA! Teško je izdvojiti,- ali, kao što rekoh, uspeo sam, odoleti akademskoj desetki, dok upravo 10 numera na CD-u i ima, najbolje pesme, jer njih je ovde pregršt.

Imam čvrst osećaj da je Goran Šobić SIRANO,  imao još najmanje ovoliko (10, da podsetimo) dobrih, raritetnih, unikatnih i njegovim autorskim pečatom obojenih i kvalitetnih numera, koje nisu našle svoje mesto na KONCEPTUALNOM i METAFIZIČKOM, METAFOROM OBAVIJENOM  albumu – Monopol i riziko. No šta je tu je. Hajde da se udubimo u ove, upravo objavljene pesme.

Uvodni akt, zvučni dokument ČOVEK I DRVO, u svojih ni malo radijski frendli, četiri minute i 46 sekundi svoga trajanja pesme, Gorana Šobića Sirana, u startu izbacuje refleksivnim riff aktom u refrenu, uslik – ČOVEK JE SPOSOBAN, UME DA OD DRVETA NAPRAVI PANJ. Kakva ironija!? Dodaju ZID MORTAL skrivalicu – KO JE UKRAO NOVAC? Izuzetno je i gotovo nestvarno koliko nam u lice ili ispred nogu na putu izbacuje kroz samoispitivanje, unutarnji monolog i svojevrstan ispovedni ton, koliko je liberal kapitalizam, koji u svom najtežem obliku je današnje živote ovih i ne tako dalekih ljudi i naroda koji žive na istim ili sličnim geografskim koordinatnim linijama. U toj numeri pakleno opasni gitarski solo razlama lobanje na dva podjednaka dela! Čak i onih koji ih imaju! Mislim na lobanje i mozak u njima, naravno.

Specifična naredna pesma „999” ima naboj koji vodi do samog kraja i odvaljivanja seta bubnjeva sve zaposlenijeg i traženijeg bubnjara u nas koji se ne krije iza svog seta bubnjeva, već lomi svoje bubnjarske palice – Milana Jejine Jeqya!

Bora Đorđević, kojega ne treba posebno opisivati sem reći ono što on i danas,  i u ovoj pesmi grlato viče – JA ĆU DA PEVAM!  Južna Afrika 2015 jeste jedna protestna i buntovna pesma! U to nema sumnje i to treba i privatno reći i javno naglasiti, iako na prvi mah ne deluje tako. Da li mi verujete? Nabavite album MONOPOL i RIZIKO i saznajte i sami! Numera ANIMAL PLANET je zapravo saga o LJUDIMA, NELJUDIMA NA OVOJ PLANETI.  Nedvosmisleno je to. Tvrdim, odgovorno i materijalno, i pesnički – gle čuda?!? Što bi “Guns N Roses” rekli na debitantskom CD-u – Dobrodošli u DŽUNGLU, Vavilon, Beograd, London ili Los Angeles!

Balada CRNI VEO, je gitarski gotovo plemenita i lek je na ranu, kad bi se upoređivala sa ostalim projektilima na ovoj CD disketi, što je ponajviše doprinos gitare Nenada Šobića Džoa.

Tekstovi na ovom CD-u u najvećem broju autorsko delo Gorana Šobića Sirana, osim A3.Bora Đorđević i B3. Dragan Brajović Braja.

U šestom rednom zvučnom dokumentu PET MINUTA SAM, ZID MORTAL voli da ovaj crni svet, dobronamerno, u belo, ofarbaju! Tim stihovima se jasno i glasno u repeticiji oglašavaju.

Druga strana LP/CD ploče MONOPOL & RIZIKO je-uslovno rečeno, nešto blaža i umerena stvar, ali samo u uvodu, jer momci iz sastava ZID MORTAL, a posebno Goran Šobić Sirano i Nenad Šobić- Džo poručuje glasno – kako da borim se, kako da pobedim, da te ne povredim! Legendarni sklop, gotovo antologijskih stihova! Osećam poseban naelektrisan naboj po svojoj koži čak kada numera SVET KOJI JE PRODAO ČOVEKA lagano odlazi u fejd aut.

JEDINO MOJE stavka je univerzalnog tipa, koji uvek prolazi kod mase. Nije ni čudo kada je tekst napisao Braja, ali, opet, ZID MORTAL mašinerija to stavlja u borbeni riff stroj i oklop, tako potreban danas u opštem i sveopštem vremenu brutalnih dobronamernika.

Zid Mortal ni na devetoj numeri Ovo je moj grad, ne daju predaha ni mira ni slučajnom, a ni zainteresovanom slušaocu. Čini mi se da je ovaj hirurški scalpel secirao urbani tj. tzv urbani život skrojen u nekoliko efektnih strofa uz saksofon Nikole Demonje Jr., zapravo -ULTRA HIT OVOG LP/CD-a! Čak mi se ne čini, ja sam apsolutno ubeđen u to!

B5 pesmu, završnu, izuzetnu, naslovljenu sa VOLJA, jer mi se može, svojevoljno vam ostavljam da je sami preslušate, jer neke dragocenosti, morate otkriti sami. Ovo je tačka. Ovo je kraj. Ovo ja akademska DESETKA  za LP / CD MONOPOL & RIZIKO, koji sadrži isto toliko (10) numera. Meni više od ovoga ni ne treba. Niti postoji nešto slično a dobro, u zadnjoj deceniji, kako u Srbiji , tako i u jugoslovenskom regionu! Bravo i živeli!!!